Obecna rzeczywistość sprzedaży online jest taka, że duża grupa potencjalnych klientów dysponuje niezbyt dużymi środkami finansowymi na zakup produktów lub usług. Oferta konkurencji widnieje w odległości zaledwie kilku kliknięć od monitorującego sklepu. W przypadku, gdy cena określonego towaru jest nawet wyższa niż w przypadku drugiego z tego samego sklepu, a sklep obserwujący nie oferuje żadnej dodatkowej usługi takiej jak np. bezpłatna dostawa, bonifikata na kolejne zakupy, wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, że taki klient złoży zamówienie u konkurencji.

Jest to niestety minus handlu internetowego. Ale, jak prawie każdy minus, w obecnej sytuacji są zalety. Tak jak każdy klient również sklep online monitorujący konkurencję ma dostęp do jej cen i może obliczyć średnią wartość rynkową towarów, dokonując analiz na bieżąco.

Monitoring konkurencji - sposoby pozyskiwania informacji

Uzyskanie informacji o cenach produktów konkurencji, można odbywać się:

  • Przez pracowników sklepu
  • Opracowywanie lub kupowanie systemu automatycznego gromadzenia danych
  • Korzystanie z pomocy płatnych usług.

Dlaczego monitorowanie cen sklepów internetowych konkurencji jest niezbędne?

Prowadzenie polityki monitorowania konkurencji w celu analizy cen obowiązujących w danych sklepach internetowych pozwala na:

  • Zaproponowanie obecnym lub przyszłym klientom korzystniejszych cen
  • Nie obniżanie już ustalonych cen, bez ważnego powodu, ale z obawy przed spadającą sprzedażą
  • Udzielenie rzetelnej odpowiedzi na pytania kupujących, bez zastanawiania się, dlaczego konkurenci oferują niższe lub wyższe ceny
  • Zareagowanie w odpowiednim czasie na zachowanie dystrybutorów (sprzedawców), którzy naruszają politykę współpracy
  • Podejmowanie w terminie negocjacji z dostawcami, aby przekonać ich do obniżenia cen zakupu.

Jak zidentyfikować konkurentów do monitorowania?

Cena jest głównym wyznacznikiem, który przyciąga kupujących. Umiejętne zarządzanie nią pociąga za sobą wzrost zysków i obrotów. Jednym z narzędzi skutecznej wyceny jest regularne i szczegółowe monitorowanie cen konkurentów. Za jego pomocą można śledzić politykę cenową sklepów internetowych oferujących identyczny lub podobny towar.

Przed rozpoczęciem monitorowania cen w sklepach internetowych, trzeba ustalić konkurentów, którzy są graczami na wspólnym rynku. Nie należy obawiać się analizy sprzedaży internetowej znanych potentatów w danej dziedzinie, przeciwnie, powinny być oni monitorowani w pierwszej kolejności. To właśnie wiodące firmy będą głównymi rywalami w walce o pieniądze klienta.

Na jakich konkurentów zwróć uwagę? Na tych, którzy oferują identyczne lub nieco wyższe ceny, nie tracąc jednocześnie ilości kupujących ani dochodów. Może z tego powodu utrzymują się stale na powierzchni. Możliwe, że nie chodzi o ceny, ale o dodatkową usługę, która przyciąga klientów.

W pogoni za uznanymi liderami nie można lekceważyć swoich bezpośrednich lokalnych rywali. Co więcej, jeśli ich cena nie odbiega znacznie od bardziej znanych konkurentów, a jednocześnie usługa jest lepsza chociażby z tego powodu, że dostarczenie zakupionego towaru jest możliwe w dniu złożenia zamówienia sukces sprzedażowy będzie po ich stronie.

Jak używać w prowadzeniu biznesu analizy otrzymanych danych o konkurencji?

Wyniki sprawnego monitorowania cen konkurentów umożliwiają wybór odpowiedniej dalszej polityki cenowej dla swojego sklepu internetowego. Korzystając z uzyskanych danych, posiada się wiedzę jak przyciągnąć nowych klientów, utrzymać dotychczasowych oraz zintegrować istniejącą bazę klientów. Porównując ceny dla konkretnego produktu, można wyeliminować możliwość niedociągnięć w postaci zbyt niskiej ceny lub, przeciwnie, w zbyt wygórowanej. Analiza porównawcza pomoże ustalić ceny korzystne dla swojego sklepu oraz potencjalnych klientów.